Szkolenia szybowcowe

Szkolenie do licencji pilota szybowcowego (SPL)

Wymagania stawiane kandydatom na szkolenie

  • Wiek ukończone 14 lat.
  • Świadectwo zdrowia klasy 2 (czytaj więcej)
  • Zgoda rodziców lub prawnych opiekunów w przypadku wieku poniżej 18 lat.

Szkolenie teoretyczne

  • Metodą stacjonarną obejmuje 60 godzin wykładów.

Koszt szkolenia 1500 zł ( 1200 zł dla uczniów i studentów do 26 r. ż.)

Szkolenie praktyczne podstawowe za wyciągarką

Obejmuje min. 52 lotów w tym 10 lotów samodzielnych za wyciągarką na szybowcach Bocian lub Puchacz.

Koszt szkolenia: Płatność jednorazowa płatna przed rozpoczęciem szkolenia praktycznego: 6 690 zł

W cenie szkolenia podstawowego zawiera się 60 lotów.

Za każdy lot w szkoleniu powyżej 60 lotów uczestnik dopłaca 65 zł za lot.

Zadania wymagane do licencji SPL

PODANE CENY DOTYCZĄ CZŁONKÓW AEROKLUBU KRAKOWSKIEGO

Koszt pozostałych zadań których zaliczenie jest wymagane przed przystąpieniem do egzaminu na licencję pilota szybowcowego SPL.

SZKOLENIE SZYBOWCOWE PRAKTYCZNE

Pakiet Celność

2 190 zł

Pakiet Hol

4 190 zł

Pakiet Termika

5 990 zł

Pozostałe opłaty

PODANY CENY DOTYCZĄ CZŁONKÓW AEROKLUBU KRAKOWSKIEGO

W zależności od przebiegu szkolenia praktycznego ucznia-pilota może zaistnieć potrzeba wykonania dodatkowych ćwiczeń.

Zgłoś się do nas już teraz poprzez: FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY

Warunkiem uczestnictwa w szkoleniach praktycznych prowadzonych przez ośrodek ATO Aeroklubu Krakowskiego, jest posiadanie członkostwa w AK, w sekcji specjalnościowej odpowiadającej typowi statku powietrznego, na którym odbywane jest szkolenie, oraz opłacenie składek w wysokości ustalonej przez zarząd.

Składka Szybowcowa 

  • Wpisowe: 100,00 zł
  • Roczna składka członkowska: 1 440,00 zł (do 18 roku życia 10 zł – rocznie)

Informacje

Lotnisko Pobiednik Wielki
+48 603 639 842
e-mail: biuro@aeroklubkrakowski.pl

Opis pakietów szybowcowych dla uczniów

Warunkiem uczestnictwa w szkoleniach praktycznych prowadzonych przez ośrodek ATO Aeroklubu Krakowskiego, jest posiadanie członkostwa w AK, w sekcji specjalnościowej odpowiadającej typowi statku powietrznego, na którym odbywane jest szkolenie oraz opłacenie składek w wysokości ustalonej przez zarząd. W 2022 roku składka w sekcji szybowcowej wynosi 120 zł miesięcznie.

Lot i start zaliczany do pakietu termika dotyczy lotów powyżej 10 min od wyczepienia lub do decyzji instruktora.

W zależności od przebiegu szkolenia praktycznego ucznia-pilota może zaistnieć potrzeba wykonania dodatkowych ćwiczeń. Ostateczną decyzję dotyczącą ilości lotów do zaliczenia zadania podejmuje instruktor prowadzący szkolenie.

Pakiety nie uwzględniają kontroli bieżącej po przerwach w lotach przed wykonywaniem lotów samodzielnych przez uczniów-pilotów zgodnie z programem szkolenia szybowcowego zatwierdzonym w Aeroklubie Krakowskim. Loty spoza pakietu płatne są według cennika AK.

Pakiety

1. Ile lotów zawierają pakiety?

Pakiety na poszczególne zadania z programu szybowcowego zawierają typową (średnią) liczbę lotów jaka jest potrzebna, aby ukończyć dane zadanie. Nie oznacza to jednak, że każdemu wystarczy ta ilość lotów aby ukończyć zadanie.

Pakiet Minimalna liczba lotów z programu szkolenia Minimalny czas lotu z programu szkolenia Liczba lotów w pakiecie
Podstawówka 55 4h 60
Hol 15 15
Celność 20 1h(ins)+1h(sam) = 2h 20
Termika 10 5h(ins)+3h(sam) = 8h 10

2. Kto decyduje ile lotów będę potrzebował/a w danym zdaniu?

Decyzję o potrzebnej liczbie lotów zawsze podejmuje Twój instruktor. Czasami instruktor robi to po konsultacji z Szefem Wyszkolenia (HT).

3. Co to jest minimalna liczba lotów z programu szkolenia?

Program szkolenia określa dla każdego zdania minimalną ilość lotów jakie są potrzebne aby ukończyć szkolenie. Nawet jeżeli wyjątkowo zdolny uczeń-pilot musi wykonać przynajmniej tą minimalną ilość lotów, aby można było mu zaliczyć wykonanie zadania.

4. Co zrobić gdy zakończyłem/am zadanie, a nie wylatałem/am wszystkich lotów z pakietu?

To zależy o Ciebie i od Twojego instruktora. Jeżeli chcesz, to możesz (lub może Ci to zasugerować instruktor):

  1. wykonać loty doszkalające w ramach tego samego pakietu (czyli jeżeli właśnie skończyłeś podstawówkę, to możesz dolatać sobie w ramach ćwiczeń doskonalących podstawówki), albo
  2. zamknąć pakiet i szybko przejść do kolejnych zadań (w takiej sytuacji nie będzie Ci się należał zwrot za niewykorzystane loty w ramach pakietu, który zamykasz)

5. Co zrobić, jeżeli skończyły mi się loty w ramach pakietu, a ja jeszcze nie skończyłem/am zadania?

Po pierwsze nie panikuj 🙂 To dość typowa sytuacja i nie masz się czym martwić. Twoim zadaniem jest utrzymywanie odpowiedniej nadpłaty na koncie w e-chronometrażu (500zł) i będziesz mógł/mogła dalej kontynuować szkolenie w ramach tego zadania, które rozpocząłeś/rozpoczęłaś. Będziesz ponosił/a koszt lotów zgodnie z cennikiem dla członków AK. Opłata z Twojego konta w e-chronometrażu będzie pobierana za wykonane starty, czas lotu oraz instruktora. Wszystko w ramach cennika dla członków AK, a więc po bardzo korzystnych stawkach.

6. Kto i w jaki sposób “zamyka” pakiet?

Gdy skończysz pakiet, to instruktor zgłasza do Szefa Wyszkolenia (HT) wykonanie zadania, HT potwierdza w dokumentacji wykonanie zadania, HT zgłasza do biura zamknięcie pakietu. Czyli wykonanie ewentualnych dodatkowych lotów w obrębie pakietu zależy od instruktora i ucznia. Zdolny uczeń, który opanował pilotaż po minimalnej ilości lotów ma wybór czy szybko przejść do kolejnego zadania, czy zrealizować loty doskonalące.

7. Skończyłem/am wszystkie ćwiczenia w zadaniu, wylatałem/am pakiet, ale pozostał mi jeszcze minimalny czas lotu do spełnienia z programu. Co mam zrobić?

To się zdarza – najczęściej na “Celności” ale może się zdarzyć przy innych zadaniach. W takiej sytuacji Twoim zadaniem jest utrzymywanie odpowiedniej nadpłaty na koncie w e-chronometrażu (500zł) i będziesz mógł/mogła dalej kontynuować szkolenie w ramach tego zadania, które rozpocząłeś/rozpoczęłaś – aż do spełnienia wymogu ilości wylatanego czasu. Będziesz ponosił/a koszt lotów zgodnie z cennikiem dla członków AK. Opłata z Twojego konta w e-chronometrażu będzie pobierana za wykonane starty, czas lotu oraz instruktora. Wszystko w ramach cennika dla członków AK a więc po bardzo korzystnych stawkach.

Pakiety AK – read before you fly

Jak oceniasz tą podstronę?
Aeroklub Krakowski