Odsłaniamy gości, którzy wystąpią podczas Lotniczy Dzień Otwarty Aeroklubu Krakowskiego!
Zapraszamy na pokaz w locie pary samolotów historycznych Piper Cub – jeden SP-SMLP będący własnością Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie, drugi będący własnością prywatną Antoniego Nowaka z Żywca.
Lekki, jednosilnikowy górnopłat skonstruowany w latach 30. XX. w USA
W 1941 r. wygrał konkurs US Army na samolot łącznikowy i obserwacyjny dla artylerii. W czasie wojny był produkowany pod oznaczeniem L-4 Grasshopper i wykorzystywany masowo na wszystkich frontach. Wyróżniał się prostotą konstrukcji i łatwością pilotażu. Po wojnie Polska zakupiła ponad 100 egzemplarzy z demobilu amerykańskiego. Samoloty te były używane w aeroklubach i lotnictwie rolniczym, przebudowywano je także na sanitarne. Do połowy lat 50. XX w. większość samolotów wycofano z eksploatacji pod pretekstem standaryzacji sprzętu. Piper Cub miał wiele wersji rozwojowych produkowanych po wojnie, a jego konstrukcja stała się wzorcem do stworzenia wielu innych lekkich samolotów.
Latający eksponat Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie został wyprodukowany jako L-4H Grasshopper w 1944 r. z numerem seryjnym 43-30515 i był użytkowany przez amerykańską 101
Dywizję Powietrzno-Desantową. W 1946 r. samolot został sprzedany Polsce i zarejestrowany ze znakami SP-ALD i SP-BAL. Jako jeden z nielicznych egzemplarzy pozostawał w użytkowaniu i dopiero w 1976 r. został przekazany do zbiorów naszej instytucji przez Aeroklub Robotniczy w Świdniku. W 2003 r. przeszedł remont przywracający go do latania i został zarejestrowany na znakach SP-MAM. Obecnie jest zarejestrowany jako samolot ultralekki (o masie startowej poniżej 450 kg) na znakach SP-SMLP. Jego operatorem jest Stowarzyszenie Lotnictwa Eksperymentalnego Oddział EAA 991 w Nowym Sączu.