Prezentujemy kolejnych gości pokazów z okazji Lotniczego Dnia Otwartego Aeroklubu Krakowskiego!
Dwa samoloty typu Piper Cub L4H, jeden SP-SMLP będący własnością Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie w malowaniu setnego dywizjonu latających wielbłądów Armii Izraelskiej z czasów konfliktu Synajskiego z roku 1943. Drugi będący własnością prywatną Antoniego Nowaka z Żywca w malowaniu 5 Armii Amerykańskiej we Włoszech podczas drugiej wojny światowej z roku 1944. Oba samoloty brały czynny udział w walkach podczas II wojny światowej.
Oba samoloty pochodzą z puli ponad 120 samolotów typu Piper Cub jakie Polska kupiła z demobilu od Armii Amerykańskiej w 1947 r – są to jedyne ocalałe zdolne do lotu samoloty z tego okresu. W latach 50-tych wszystkie samoloty typu Piper Cub skasowano i przeznaczono na złom ze względu na właściwe pochodzenie ideologiczne.
Samolot Piper Cub SP-AFY od samego początku latał nad Wisłą w Aeroklubie
Warszawskim, potem przekazano go na początku lat 50-tych do WSK Warszawa, gdzie ten samolot został przebudowany na wersję wodnosamolotu na pływakach. Piper ten był pierwszym wodnosamolotem po wojnie w Polsce. Start do pierwszego lotu odbył się z Wisły i trwał kilkanaście minut.
Samolot ten lata nieprzerwanie od 1947 a po skasowaniu go w wersji na pływakach, został uratowany przez pilota Pawła Zołotowa , który był pierwszym prywatnym właścicielem samolotu w Polsce przed i po II wojnie . Paweł Zołotow przy pomocy kolegów z WSK Świdnik przerobił ten samolot z powrotem na wersje lądową i po licznych przygodach i zmianie właścicieli samolot lata do tej pory.
W Polsce obecnie mamy 5 oryginalnych samolotów Piper Cub dwa wersji cywilnej J-3 i 3 w wersji wojskowej L4H.
Cztery z nich wyremontował i doprowadził do stanu lotnego Antoni Nowak z Żywca. Właściciel certyfikowanego Zakładu Naprawczego Sprzętu lotniczego, który prowadzi od ponad 30 lat.
Samolot malowany w barwach Armii Izraelskiej pilotuje Szymon Tomaszewski , który na co dzień pracuje na Okęciu w PAŻP-ie jako Kierownik Działu Technicznego. Oba samoloty to kawał historii lotnictwa Polskiego. Samoloty posiadają silniki marki Continental C-85 o mocy 85 KM i latają z prędkościami do 150 km/h. Mimo że mają blisko po 80 lat nadal są w pełni sprawne do lotu.
Na samolotach są dodatkowo zamontowane smugacze do dymu, jest to instalacja, która wstrzykuje do kolektorów wydechowych w odpowiednim miejscu parafinę, które się nie spala płomieniem tylko powstaje dym, który widzimy jak wylatuje z rury wydechowej.
Pusty samolot waży nieco ponad 350 kg a jego dopuszczalna masa w powietrzu to 567 kg. Jest to bardzo poprawnie latający samolot skonstruowany w latach 30 tych ubiegłego wieku w USA. Ogółem wyprodukowano ponad 32 tys. Piperów wszystkich wersji co czyni go najliczniejszym produkowanym samolotem na Świecie pokrytego płótnem.
Już dziś zapisz wydarzenie w swoim kalendarzu: https://www.facebook.com/events/266544192779827