Odsłaniamy gości, którzy wystąpią podczas Lotniczego Dnia Otwartego Aeroklubu Krakowskiego! M26 Iskierka pilotowany przez Andrzeja Saratę pojawi się na niebie nad Pobiednikiem Wielkim
PZL M26 „Iskierka” to wyjątkowy egzemplarz samolotu, zarejestrowany jako SP-DIC, będący jedynym przedstawicielem swojego typu. Jest interesujący zarówno pod względem konstrukcji, jak i historii użytkowania. Od trzech lat samolot należy do Andrzeja Saraty.
Samolot został zaprojektowany w Mielcu w latach 80. jako odpowiedź na konkurs na szkolno-treningowy samolot dla lotnictwa wojskowego. Pierwszy prototyp oblatano w 1986 roku, jednak wojsko ostatecznie wybrało model „Orlik” PZL-130. Mimo to „Iskierka” (nazwa nawiązująca optymistycznie do TS-11 „Iskra”) miała szczęście, gdyż na początku lat 90. zainteresował się nią klient z USA, zamawiając 20 sztuk.
M26 to dwumiejscowy samolot z miejscami w układzie tandem, z chowanym podwoziem trójkołowym i rozpiętością skrzydeł 8,60 m. Do produkcji wybrano wariant z silnikiem Lycoming AEIO 540 o mocy 299 KM, co pozwala na osiągnięcie prędkości maksymalnej 330 km/h i zasięgu 1600 km (dane z portalu „Samoloty polskie”).
Losy pozostałych egzemplarzy „Iskierek” są mało znane; wiadomo jedynie, że dwa trafiły do Wenezueli, a SP-DIC służył w marynarce wojennej USA, po czym przeszedł w ręce prywatne. W 2020 roku został wystawiony na sprzedaż, co wywołało poruszenie wśród fanów polskiego lotnictwa. Ostatecznie Andrzej Sarata zakupił samolot, upewniwszy się, że będzie możliwe przelot przez Atlantyk, gdyż na miejscu okazało się, że nie da się go rozmontować na główne części.