DG-101G

W naszym aeroklubie posiadamy dwa szybowce DG-101G o znakach SP-4140 (VO) oraz SP-3896 (TI).

Glaser-Dirks DG-100 jest pierwszym szybowcem wyprodukowanym przez firmę Glaser-Dirks. Jego historia się 1974 roku, kiedy to został zaprojektowany jako szybowiec klasy standard przez Wilhelma Dirksa.

Początkowo szybowiec posiadał dzieloną owiewkę oraz płytowe usterzenie wysokości. Następnie pojawiły się warianty DG-100G, DG-101 oraz DG-101G. Pierwszy z nich wprowadzał klasyczne usterzenie wysokości ze statecznikiem poziomym oraz sterem wysokości. Pojawiła się także wersja klubowa tego szybowca bez chowanego kółka przedniego. Kolejny wariant posiadał jednoczęściową owiewkę jednak zachował płytowe usterzenie wysokości.

Wariant DG-101G to ostateczna wersja która łączy w sobie wymienione zmiany. Posiada jednoczęściową owiewkę oraz klasyczny ster wysokości. Podwozie przednie jest składane.

W kolejnych latach szybowce te były także produkowane w Słowenii przez firmę Elan. Egzemplarze te można rozpoznać po dodatkowym napisie „ELAN” na kadłubie oraz sterze kierunku. Dodatkowo ich numery seryjne rozpoczynają się od litery „E”.

Szybowiec zbudowany jest z włókna szklanego, posiada hamulce aerodynamiczne wysuwane z górnej powierzchni skrzydeł, automatyczny trymer oraz worki balastowe na wodę.

Dostępny jest jedynie zaczep „dolny” (znajdujący się blisko środka ciężkości) wykorzystywany do startu zarówno za wyciągarką jak i samolotem holującym. W przypadku tej drugiej metody startu należy pamiętać o odpowiednim ustawieniu trymera przed startem. Połączenia napedów lotek ora hamulców nie są automatyczne i wymagają dodatkowego zabezpieczenia, w związku z czym należy pamiętać o sprawdzeniu tego elementu przed lotem. Połączenie napędu steru wysokości jest automatyczne.

Szybowiec jest uznawany za przyjemny w pilotażu, posiada dobre parametry umożliwiające zdobywnie doświadczenia przez pilotów z niewielkim doświadczeniem przelotowym. Pilot znajduje się w pozycji półleżącej, z nogami lekko uniesionymi ku górze. Dzięki zastosowaniu dużej owiewki widoczność jest bardzo dobra. Pedały steru kierunku są regulowane, w kabinie dostępny jest także otwór wentylacyjny. Kółko przednie posiada hamulec tarczowy sterowany dzwignią hamulców aerodynamicznych.

 

Dane techniczne

Wymiary
Rozpiętość 15,00 m
Długość 7,00 m
Wysokość 1,4 m
Pow. nośna 11,0 m2
Wznios skrzydła
Wydłużenie skrzydeł 20,5
Ciężąry, Obciążenia
Ciężar własny 230 kG
Ciężar całkowity 418 kG
Obciążenie pow. 38 kG/m2
Prędkości
Pr. przeciągnięcia 67 km/h
Pr. ekonomiczna 74 km/h
Pr. optymalna 96 km/h
Pr. dopuszczalna 260 km/h
Doskonałość 39
Jak oceniasz tą podstronę?
Aeroklub Krakowski